Maklumat Perkhidmatan

Pertanyaan mesti dibuat kepada Pejabat Air Daerah jika anda tidak menerima bil air 4 bulan selepas pemasangan meter atau menerima bil.

Adakah Anda Ingin Memohon Bekalan Air? (Bekalan Domestik)

Perkara-perkara yang perlu anda lakukan:

  • Lengkapkan borang permohonan bekalan air yang boleh didapati di kaunter pembayaran Pejabat Air Daerah dengan harga RM1.00/set.
  • Sertakan salinan dokumen seperti kad pengenalan, geran tanah, perjanjian sewa beli, surat pengesahan daripada Ketua Kampung/JKKK, surat daripada Majlis Daerah/Dewan Bandaraya (sekiranya rumah didirikan di rizab kampung).
  • Hantar borang permohonan bekalan air ke Pejabat Air Daerah yang berkenaan.

Adakah Anda Berpindah /Menjual Rumah?

Sekiranya anda berpindah/menjual rumah yang anda duduki selama ini, sila pastikan perkara berikut dilakukan:

  • Lengkapkan Borang Permohonan Penamatan Bekalan Air dan Borang Permohonan Bil Akhir yang boleh didapati di Pejabat Air Daerah berdekatan.
  • Jelaskan baki bil air yang tertunggak.
  • Lengkapkan Borang Pengembalian Wang Cagaran untuk mendapatkan kembali wang cagaran anda.

Membayar Bil Air Anda?

Lokasi Pembayaran

  • Pejabat Air Daerah yang berdekatan
  • Pejabat Pos
  • Kaunter Pembayaran Bil Setempat, Contohnya: DBKK
  • Bank Simpanan Nasional (BSN)
  • Agrobank

Kaedah Pembayaran

Tunai
Di semua kaunter pembayaran

Cek persendirian/syarikat
Hanya di Pejabat Air Daerah & Ibu Pejabat Jabatan Air

Draf Bank
Hanya di Pejabat Air Daerah & Ibu Pejabat Jabatan Air

Kad Kredit
Hanya di kaunter pembayaran utama Jabatan Air

Pembayaran Atas Talian

Hubungi kami

Hubungi Careline di talian 088-326888  sekiranya anda mempunyai maklumat paip bocor, sambungan paip yang menyalahi undang-undang dan masalah bekalan air.