Maklumat Perkhidmatan

Pertanyaan mesti dibuat kepada Pejabat Air Daerah jika anda tidak menerima bil air 3 bulan selepas pemasangan meter atau menerima bil.

Bagaimana Anda Ingin Memohon Bekalan Air?

  • Sila berurusan di kaunter Perkhidmatan Pelanggan Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) untuk maklumat yang lebih lanjut.
  • Lihat contoh borang di sini.

Adakah Anda Berpindah/Menjual Rumah?

Sekiranya anda berpindah/menjual rumah yang anda duduki selama ini, sila pastikan perkara berikut dilakukan:

  • Lengkapkan Borang Permohonan Penamatan Bekalan Air dan Borang Permohonan Bil Akhir yang boleh didapati di Pejabat Air Daerah berdekatan.
  • Jelaskan baki bil air yang tertunggak.
  • Lengkapkan Borang Pengembalian Wang Cagaran untuk mendapatkan kembali wang cagaran anda.

Membayar Bil Air Anda?

Lokasi Pembayaran

  • Pejabat Air Daerah yang berdekatan
  • Pejabat Pos
  • Kaunter Pembayaran Bil Setempat, Contohnya: DBKK
  • Bank Simpanan Nasional (BSN)
  • Agrobank

Kaedah Pembayaran

Tunai
Di semua kaunter pembayaran

Cek persendirian/syarikat
Hanya di Pejabat Air Daerah & Ibu Pejabat Jabatan Air

Draf Bank
Hanya di Pejabat Air Daerah & Ibu Pejabat Jabatan Air

Kad Kredit
Hanya di kaunter pembayaran utama Jabatan Air

Pembayaran Atas Talian